woensdag 1 augustus 2018

Bercianos del Real Camino ~ Mansilla de las Mulas

Woensdag, 1 augustus 2018, een tocht van 27 km.

Vandaag deden we echt hele lange stukken rechtdoor zonder enig dorpje tegen te komen. Eerst 8km tot El Burgo Ranero, waar ik mijn dagelijkse café con leche bestel en daarna gaat het 13km rechtdoor tot Reliegos. Vandaar gaat het opnieuw 6km rechtdoor. Rechtdoor is vandaag letterlijk op te vatten. We stappen de hele dag op een wandelpaadje naast de weg, links en rechts velden en bosjes, heel mooi qua natuur, maar ik kan snappen dat er mensen zijn die die weg saai vinden, vanwege het gewoon steeds verder rechtdoor stappen. Je ziet de weg kilometers recht voor je lopen en als je je daarop focust, lijkt het inderdaad niet vooruit te gaan. De weg is niet erg spannend, maar op één of andere manier geeft het me wel rust. Ik zet gewoon mijn ene voet voor de andere en dan weer en dan weer en probeer me niet af te vragen hoe ver het nog is. Gewoon verder stappen, af en toe eventjes pauzeren in de schaduw, insmeren tegen de zon, drinken (veel!) en zingen, ja dat helpt ook.
In de kerk van Reliegos haal ik mijn stempel en kijk even rond. Ik vind het kerkje leuk en ik vraag aan iemand (het blijkt achteraf de priester te zijn) waarom ik in alle spaanse kerken het beeld terugzie van 2 koeien die een ploeg voorttrekken, gedreven door een engel die achter hen loopt. Hij probeert in zo traag mogelijk Spaans uit te leggen waar ze voor staan en ik krijg meteen ook uitleg over de patroonheilige van de landbouwers. Daarna vraagt hij mij vanwaar ik kom en als hij hoort dat ik van België ben, begint hij over Puigdemont, maar ik versta daar niets meer van, want dat gaat te rap.
Het is 34 graden als we in Mansilla de las Mulas aankomen en in de albergue verwittigen ze ons dat we morgen best niet verder gaan dan León en dat we best heel vroeg vertrekken, want het wordt 38 graden. Het wordt dus morgen een tocht van 20km en een namiddagje León.
Mansilla de las Mulas is een middeleeuws stadje en we zoeken net buiten de muren afkoeling bij de rivier, waar een hele spaanse familie samen muziek maakt, zingt en danst. Muziek en zang ook in de albergue. Het is namelijk veel te warm om vroeg naar bed te gaan!



































4 opmerkingen:

  1. Echt super.... wat een ongelooflijke ervaring...
    Tof dat je dit allemaal mag/kan meemaken.
    We volgen de blog maar het is niet zo makkelijk om te reageren. Hier is het een heel stuk minder warm ook.
    Geniet nog van de belevenissen en de reunie met het gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leef heel hard met jullie mee. Moedig hoop het ooit zelf eens stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leef heel sterk met jullie mee. Moedig hoop het ooit zelf eens stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Evelyne,
    Mooi te lezen hoe de weg verbinding maakt.
    Vannamiddag langs geweest hier in een rusthuis en aan de praat geraakt met mijn kennis en 2 wildvreemde mensen. Ik mocht mee be-Leven hoe ook daar de nood aan verbinding. Voor alle 4 kon onze namiddag niet meer stuk. Warme groet, Johan

    BeantwoordenVerwijderen

Santiago ~ België

Vrijdag, 24 augustus 2018. Na genoten te hebben van een extra dagje pelgrimssfeer in Santiago, keer ik vandaag terug naar huis. Ik reis ...